Je bent nooit uitgeleerd. Niet als mens maar ook niet als organisatie. Wetgeving verandert, de organisatie groeit, de zorgvraag wordt complexer of bepaalde kennis is nog onvoldoende aanwezig. Daarom vragen we onszelf voortdurend af: wat gaat er goed en wat kan er beter?
Lievegoed wil een waardegedreven, lerende organisatie zijn waarin wij voortdurend en systematisch met elkaar verbeteren, in alle lagen van de organisatie. Maar dat is best ingewikkeld als de werkdruk hoog is.
Toch dwingen we onszelf om voldoende tijd vrij te maken voor leren en verbeteren. Dat hebben we in 2021 op verschillende aantoonbare manieren gedaan.
Om verbeterambities om te zetten in concrete verbeteracties gebruiken we het verbeterregister in Triasweb. Vastleggen en volgen van de voortgang helpt het management, teamleiders en gedragsdeskundigen om in de dagelijkse hectiek hun koers te bepalen en te behouden.
Sinds een jaar is het verbeterregister in Triasweb in gebruik. Het afgelopen jaar stond in het teken van scholing om het verbeterregister efficiënter te gebruiken. Uit de interne audit bleek dat daar behoefte aan was. Hier gaan we ook mee verder in 2022. Ons streven is dat het register eenduidiger wordt gebruikt en we willen meer nadruk leggen op het cyclisch verbeteren met het register.
Een blik van buitenaf. Dat is waar het tijdens een audit om draait. Deskundigen brengen een bezoek aan een locatie en onderzoeken hoe het gaat. Onderwerpen als veiligheid, het dossier, de antroposofie en de medewerkerstevredenheid komen aan bod.
In 2021 zijn zeven locaties intern ge-audit. Deze zeven locaties en vier teams van de ondersteunende diensten zijn vervolgens extern ge-audit. Mooi nieuws: tijdens de externe audit (HKZ) zijn er geen tekortkomingen geconstateerd. Dat betekent dat we aan de kwaliteitseisen van goede zorg voldoen.
Uiteraard valt er altijd wat te verbeteren. De belangrijkste verbeterpunten uit de interne en externe audits:
Het is belangrijk om risico’s rondom de veiligheid en gezondheid van medewerkers in kaart te brengen. Dit staat ook vastgelegd in de wet en wordt gedaan door de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Al langere tijd bestond de wens om de RI&E te actualiseren maar door het coronavirus heeft de uitvoering vertraging opgelopen.
In de zomer van 2021 was het zover en zijn we gestart met de RI&E in Triasweb. Per locatie zijn de risico’s in kaart gebracht ten aanzien van medewerkers, gebouwen en beleid. De grootste risico’s die naar voren kwamen tijdens de RI&E zijn werkdruk, BHV, gevaarlijke stoffen en fysieke belasting.
Kwaliteit is onderdeel van het dagelijks werk en is van iedereen, dus iedereen doet mee. In de praktijk is dat nu niet altijd het geval. Audits worden bijvoorbeeld soms meer ervaren als de zoveelste verplichting, in plaats van helpend in de het opsporen en verbeteren van knelpunten. Voor de komende jaren leggen we daarom meer nadruk op leren in de praktijk en minder focus op verantwoording achteraf. Om daar beter bij aan te sluiten, zal ook onze huidige kwaliteitscyclus mee moeten veranderen.
In 2022 willen we experimenteren met een nieuwe manier van leren en verbeteren in de praktijk: meer samen doen, meer draagvlak, meer verbinding en meer onderdeel van het dagelijks cyclisch werken. In de strategie 2022-2026 hebben we het vinden en vasthouden van medewerkers als belangrijkste uitdaging geformuleerd. Leren en verbeteren op een manier die bijdraagt aan medewerkerstevredenheid is een belangrijke stap om ook te werken aan cliënttevredenheid. Immers, voldoende en tevreden medewerkers leveren betere zorg. Eisen aan registratie, administratie en andere zaken, die voortvloeien uit protocollen, wetten en regels die niet bijdragen aan het vergroten van de medewerkerstevredenheid, stellen we daarom ter discussie. We zoeken daarbij naar de balans tussen compliance en werkgeluk.