Cliënt aan zet. Dat vereist allereerst aandacht, begrip en nabijheid. Het vraagt daarnaast ook om vertrouwen en veiligheid. Om die reden streeft Lievegoed naar de inzet van zoveel mogelijk vaste medewerkers die de cliënten persoonlijk kennen. Passende ondersteuning vraagt tenslotte ook om een structuur en manier van werken die bijdraagt aan het bieden van duidelijkheid; zoals een overzichtelijk zorgplan en het vergroten van de veiligheid zodat er ruimte ontstaat om in te spelen op specifieke behoeftes.
1/7
Klik voor meer informatie en de video’s op de witte pijl rechts bovenin.
Een heldere zorgplanmethodiek en een volledig dossier zijn basisvoorwaarden voor onze begeleiding en behandeling. Het zorgplan is een middel om de gemaakte afspraken actueel te houden en te volgen. Jaarlijks bespreken we op ingeplande overlegrondes in de driehoek, cliënt – verwant – medewerker, de ondersteuningsdoelen en stellen die eventueel bij. Dit jaar hebben we ons zorgplan en evaluatieformat op basis van input van verschillende groepen gebruikers inhoudelijk verbeterd.
Daarnaast bleek uit de interne audit dat er aandacht is besteed aan het formuleren van de doelen en het vergroten van eigenaarschap van de cliënt met betrekking tot deze doelen. Zo worden doelen vaker vanuit de ik-vorm geformuleerd.
De voorzitter van een lokale cliëntenraad gaf tijdens de interne reflectie aan dat verwanten veel verschillen zagen in kwaliteit van rapporteren en de terugkoppeling van bijvoorbeeld incidenten aan verwanten. Lievegoed-breed is objectief en professioneel rapporteren een aandachtspunt.
2/7
Iedere cliënt en/of vertegenwoordiger kan via ons digitaal cliëntportaal (CarenZorgt) meekijken in het eigen zorgdossier. Lievegoed stimuleert het gebruik van dit portaal om de eigen regie van de cliënt en de samenwerking met de verwanten te bevorderen én zo transparant mogelijk te werken.
Afgelopen jaar hebben we op verschillende manieren het portaal onder de aandacht gebracht en het gebruik ervan is in 2021 toegenomen. Toch zien we dat minder dan 50% van de cliënten en/of vertegenwoordigers zijn account heeft geactiveerd. Tijdens één van de interne reflectiebijeenkomsten met verwanten over het kwaliteitsrapport bleek dat er nog steeds veel vragen waren over het gebruik van het portaal.
3/7
We streven naar zo veel mogelijk eigen regie voor iedere cliënt. Maar als de veiligheid van de (mede-)cliënt of medewerkers in het gedrang komt, moeten we soms zorg leveren waar de cliënt en/of de vertegenwoordiger zich tegen verzet. Dit wordt onvrijwillige zorg genoemd. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld het toedienen van bepaalde medicatie onder dwang, een cliënt vasthouden als hij boos is of de het gebruik van traphekjes zodat een cliënt zich niet vrij door het huis kan begeven.
De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt de rechten van de cliënt bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking. De wet gaat ervan uit dat er altijd vrijwillige zorg moet worden gegeven tenzij er geen andere optie mogelijk is. Op dat moment wordt er een vrijheidsbeperkende maatregel aangemaakt in het zorgplan. Deze maatregel wordt regelmatig geëvalueerd.
Lievegoed heeft een Wzd-commissie die regelmatig bijeenkomt om de nieuwste ontwikkelingen rondom onvrijwillige zorg te bespreken. Daarnaast organiseerde de commissie in 2021 intervisiemomenten met de gedragsdeskundigen (die binnen Lievegoed de onvrijwillige zorg vastleggen en evalueren), ondersteunde zij teams bij vragen en bespraken zij casuïstiek.
4/7
Rachel is gedragsdeskundige op woonlocatie Pauw in Bilthoven en vertelt over de dilemma’ s rondom vrijheid om je eigen leven te levenen veiligheid van jezelf en anderen.
5/7
De top 3 van toegepaste vrijheidsbeperkende maatregelen in 2021:
Beperking bewegingsvrijheid overig (zoals voordeur op slot, vastgelegd per cliënt)
Beperking bewegingsvrijheid: fysieke fixatie
Beperking om het eigen leven in te richten: overig (zoals beperking op het eten van ongezond eten of gebruik van bepaalde middelen)
6/7
Het zorgplan: in 2022 zullen we het verbeterde zorgplan- en evaluatieformat in gebruik gaan nemen.
Digitaal cliëntportaal: in 2022 willen we nog meer bekendheid geven aan het digitaal cliëntportaal zowel voor nieuwe cliënten als voor cliënten die al bij ons in zorg zijn. We besteden aandacht aan de instructies rondom het gebruik.
Onvrijwillige zorg: in de analyse van de Wet zorg en dwang staan de doelen voor 2022 uitgebreid beschreven. Deze zijn te vinden in het artikel 'analyse onvrijwillige zorg'.